ویژگی های مطلوب برای مواد عایق برای ماهی نگه می دارد
نوشته شده توسط : علی پور

منبع: ASHRAE، 1981.

BOX 5.1
ویژگی های مطلوب برای مواد عایق برای ماهی نگه می دارد

هدایت حرارتی

بهترین مواد عایق باید دارای کمترین هدایت حرارتی باشند، به منظور کاهش ضریب انتقال حرارت. بنابراین، مواد عایق کمتری مورد نیاز خواهد بود. گاز راکد خشک یکی از بهترین مواد عایق است. خصوصیات عایق های مواد عایق بندی شده در دسترس تجاری با مقدار گاز موجود در داخل مواد و تعداد جابجایی گاز تعیین می شود. بنابراین، بیشتر تعداد سلولها (که می توانند گاز راکد را حفظ کنند) و کوچکتر از اندازه آنها، هدایت حرارتی چنین مواد عایقیاست. این سلول ها نباید به یکدیگر متصل شوند، زیرا این امکان انتقال گرما را امکان پذیر می سازد.

نفوذ پذیری بخار رطوبت

بهترین مواد عایق باید نفوذ پذیری بسیار کم رطوبت داشته باشند. بنابراین جذب آب ناچیز است. تراکم و خوردگی به حداقل می رسد.

ویژگی های مقاومت / نصب

مواد عایق باید به آب، حلالها و مواد شیمیایی مقاوم باشند. این باید با دوام باشد و کارایی عایق آن را به سرعت از دست ندهد. این باید اجازه می دهد انتخاب گسترده ای از چسب برای نصب آن. باید نصب آسان، سبک وزن و آسان برای رسیدگی باشد. ابزارهای معمول را می توان برای نصب آن استفاده کرد. این باید اقتصادی باشد، با صرفه جویی قابل ملاحظه در هزینه اولیه و صرفه جویی در عملکرد بلندمدت. این نبایدهایی را ایجاد یا جذب کند. این باید توسط قارچ یا کپک تاثیرگذار نبوده و نباید خرمالو را جذب کند. این باید به لحاظ ابعادی پایدار باشد، پس از آن فرو ریختن یا بسته شدن نباشد.

گروه تولیدی ایران ورق

ویژگی های ایمنی

مواد عایق باید به عنوان غیر قابل اشتعال و غیر انفجاری باشند. در صورتی که ماده عایق کاری می سوزد، محصولات احتراق نباید خطرات سمی ایجاد کنند.

جعبه 5.1 مشخصات اصلی را که مواد عایق بندی مناسب باید داشته باشد را نشان می دهد.

5.3 مواد عایق حرارتی
طیف گسترده ای از مواد عایق موجود است. با این حال، تعداد کمی از نیازهای ساخت مدرن نگهداری ماهی را برآورده می کند. انتخاب مواد عایق باید بر اساس هزینه اولیه، اثربخشی، دوام، انطباق شکل / شکل آن با ماهی نگه داشته و روش های نصب در هر منطقه خاص باشد. از نظر اقتصادی، بهتر است یک ماده عایق را با هدایت حرارت پایین تر انتخاب کنید تا ضخامت عایق در دیوارهای نگهدارنده را افزایش دهید. با کاهش هدایت حرارتی، برای مقدار مشخصی از تبرید، عایق کمتر مورد نیاز است و حجم قابل استفاده بیشتر در ماهی نگهداری خواهد شد. فضای اشغال شده توسط مواد عایق در کشتی های ماهیگیری می تواند در بسیاری از موارد حدود 10 تا 15 درصد از ظرفیت ناخالص ماهی ها را نشان دهد.

جدول 5.1
مقادیر تراکم و هدایت حرارتی در دمای 20 تا 25 درجه سانتیگراد از عایق پلی اورتان

تایپ کنید

تراکم
(kg / m3)

هدایت حرارتی
(W m-1 ° C-1) / (kcal h-1 m-1 ° C-1)

فوم

30

0.026 / 0.0224

هیئت مدیره سفت و محکم

30

0.02-0.025 / 0.0172-0.0215
میانگین: 0.0225 / 0.0193

هیئت مدیره سفت و محکم

40

0.023 / 0.02

هیئت مدیره سفت و محکم

80

0.04 / 0.34

فوم در محل

24-40

0.023-0.026 / 0.0198-0.0224
میانگین: 0.0245 / 0.0211

منبع: FAO، 1989.

5.3.1 کف پلی اورتان
یکی از بهترین گزینه های تجاری موجود در مواد عایق برای کشتی های ماهیگیری، فوم پلی اورتان است. دارای ویژگی های عایق حرارتی خوب، نفوذپذیری رطوبت کم، مقاومت بالا به جذب آب، مقاومت مکانیکی نسبتا بالا و تراکم کم است. علاوه بر این، نصب نسبتا آسان و ارزان است. ویژگی های اصلی فوم های پلی اورتان در جدول 5.1 نشان داده شده است.

فوم پلی ¬ اورتان به عنوان یک مقره موثر است، زیرا دارای نسبت زیاد (حداقل 90 درصد) از میکرو سلول های بسته غیر متصل، پر از گاز بی اثر است. تا همین اواخر، گاز غیر مستقیم که معمولا در فوم های پلی اورتان استفاده می شود، R-11 (ترشیفرلوفورورکتن) بود. با این حال، پروتکل مونترال در مورد مواد که باعث تخریب لایه اوزون شده است خواستار به طور فزاینده استفاده از CFCs مانند R-11. عوامل جایگزین فوم در حال حاضر مورد بررسی قرار گرفته است، با هیدروکربن ها، هیدروفلوئوروآرکرون ها و گازهای غیر مستقیم مانند دی اکسید کربن به عنوان جایگزین توسعه یافته است.

روشهای اصلی فومهای پلی اورتان می تواند مورد استفاده قرار گیرد و از آنها به عنوان تخته های سخت / اسلب و لوله های از پیش ساخته شده استفاده می شود که می تواند در اشکال و اندازه های مختلف تولید شود. کاربردهای اصلی این نوع فوم در اتاق های سرد، فروشگاه یخ و فروشگاه های سرد است. پانل های ساندویچ سازه ای حاوی اسلب فوم می تواند برای فروشگاه های یخچال پیش ساخته تولید شود.

فوم همچنین می تواند در محل به روش های مختلف تولید شود:

این را می توان در محل ریختن این شامل مخلوط کردن مواد شیمیایی به صورت دستی و یا به وسیله ابزار مکانیکی و ریختن در قالب های باز یا فضایی است که عایق مورد نیاز است. مخلوط یک فوم را تشکیل می دهد و جامد می کند. در صورت لزوم، فوم جامد را می توان به اندازه یا شکل مورد نیاز برش داد.

این می تواند باشد





:: برچسب‌ها: یونولیت ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: